Martelarenlaan 1

DEZE MAAND EXTRA AANDACHT VOOR ONZE KONIJNTJES

Vaccinatie

Wij vaccineren tegen:

• Myxomatose (jaarlijks, vanaf de leeftijd van 5 weken)
  • RHD-1 virus (jaarlijks, vanaf de leeftijd van 5 weken)
  • RHD-2 virus (jaarlijks, vanaf de leeftijd van 10 weken)

Myxomatose bij het konijn kenmerkt zich door huidverdikkingen, voornamelijk aan de oogleden, lippen, neus en onder de staart en kan dodelijk zijn.

Het RHD-1 en RHD-2 virus (viraal hemorragisch syndroom) veroorzaakt acute sterfte bij konijntjes. Het RHD-2 virus kent de laatste jaren een enorme opmars in onze streken. Het virus verspreidt zich door direct contact met besmette dieren maar ook via urine, stoelgang, water, voedsel, kleding, handen en hokken. Ook stekende insecten kunnen het virus overdragen. Er is geen behandeling eens het konijn besmet is. Enkel preventieve vaccinatie is mogelijk.

Maden (of myasis) bij konijnen

Vooral tijdens de zomermaanden zien we regelmatig konijntjes met maden op en onder de huid. De oorzaak hiervan zijn vliegen, die hun eitjes leggen in de vacht van een konijn, vooral indien deze bevuild is (bijvoorbeeld met keuteltjes). Ook konijnen met wondjes zijn hier vatbaar voor. De eitjes groeien uit tot maden, die op en onder de huid de weefsels en spieren aantasten, met erge wonden tot gevolg.

Preventie voor deze ernstige aandoening is belangrijk!

Dit kan door volgende maatregelen toe te passen tijdens de zomermaanden:

• Zorg dat het konijn steeds op een propere bedding zit
  • Verwijder vastgekleefde keuteltjes of andere bevuiling onmiddellijk uit de vacht
  • Behandel kleine wondjes snel of ga er mee naar de dierenarts
  • Gebruik eventueel een Nomyasis spray, waardoor vliegen minder snel hun eitjes in de vacht leggen en de uitgekomen larven snel afsterven

Voeding

Een correcte voeding is levensnoodzakelijk voor uw konijn. Het voorkomt ernstige klachten zoals tandaandoeningen en darmproblemen, waar konijnen heel gevoelig aan zijn.

Ons advies:

• Vers hooi continu beschikbaar stellen
  • Hieraan mogen bepaalde groenten, kruiden of planten toegevoegd worden (zie tabel)
  • Fruit: in beperkte hoeveelheden! 1 stukje (gedroogd) fruit per week mag
  • Korrels: best pellets (1 soeplepel per konijn per dag), geen graanmengeling

Overzicht van groenten, kruiden of planten die je aan jouw konijn kan geven:

*deze groenten kunnen in grote hoeveelheden gasopstapeling in de darmen veroorzaken

Zaken die je nooit aan je konijn mag geven:

Enkele weetjes

Wist je dat de tanden van konijnen gedurende hun hele leven doorgroeien?

Daarom is een juiste voeding noodzakelijk voor een goede tandslijtage. Bij een verkeerde stand van de tanden geeft het doorgroeien van de tanden pijnlijke problemen.

Wist je dat een konijn, net als de hond, ook schijndrachtig kan worden?

Konijntjes kunnen tijdens deze periode agressiever gedrag vertonen, kunnen hun vacht beginnen plukken om een nestje mee te maken en kunnen zelfs melk beginnen geven.

Deze periode van schijndracht duur ongeveer 2 tot 3 weken.

Wist je dat een konijn niet kan overgeven?

Dit kan soms problemen geven wanneer ze in de rui hun vacht frequent schoonlikken. In tegenstelling tot de kat kunnen ze eventuele haarballen niet overgeven. Om dit te verhelpen is het een goed idee om tijdens deze periode anti-haarbalpasta toe te dienen.

Wist je dat een konijn zich enorm snel kan voortplanten in vergelijking met andere van onze huisdieren?

Dit heeft verschillende redenen. Ten eerste zijn konijntjes snel geslachtsrijp, reeds tussen de 4 en 9 maanden. Daarnaast zijn zij het hele jaar door vruchtbaar. De drachtduur duurt slechts één maand, waardoor één voedster vele nestjes per jaar kan voortbrengen. Daarbij komt nog eens dat één worp tot wel 10 konijntjes kan tellen.